Beg udara turut dikenali sebagai Sistem Sekatan Kusyen Udara (Air Cushion Restraint System, ACRS) atau Sistem Sekatan Tambahan (Supplemental Restraint System, SRS). Sistem ini semakin banyak dipasang pada kereta moden masa kini.
Beg udara merupakan sejenis membran atau sarung boleh dilentur yang berfungsi untuk menghalang penumpang daripada mengalami kecederaan serius sekiranya berlaku kemalangan.
Patrick W. Hetrick telah mencipta beg udara pada tahun 1951 dengan mengambil idea daripada beg udara yang digunakan di dalam pesawat ketika itu. Pada tahun 1967 pula, Allen K. Breed telah menambah baik komponen beg udara bagi kegunaan bidang automotif dengan melengkapi sistem tersebut dengan pengesan pelanggaran.
Secara teknikal, beg udara diperbuat daripada fabrik nilon yang nipis dan dilipat. Beg udara tersebut dimasukkan ke dalam stereng serta beberapa ruang lain seperti papan pemuka (dashboard) dan pintu. Penderia merupakan peranti yang akan mengesan pelanggaran pada kadar kelajuan 13 hingga 23 kilometer sejam sebelum menyebabkan beg udara menggelembung. Pelanggaran akan menggerakkan suis mekanikal sekaligus menghasilkan tindak balas natrium azida serta kalium nitrat bagi mengeluarkan gas nitrogen yang akan mengembungkan beg udara.
Dipetik daripada estidotmy Ogos 2012.